-
يكشنبه, ۳۰ آبان ۱۴۰۰، ۰۸:۳۰ ب.ظ
-
۳۰۶۱
کشور سازنده: ایران
موتور: 4 سیلندر 8 سوپاپه
حجم موتور: 1497 سی سی
تنفس موتور: توربوشارژ
انتقال نیرو: دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت: 110 اسب بخار در 5000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور: 178 نیوتن متر در 2500 دور در دقیقه
جعبه دنده : پنج سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک
شتاب 0 تا 100: ###
حداکثر سرعت: 190 کیلومتر در ساعت
وزن : 1260 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر): 4446 طول - 1771 عرض - 1490 ارتفاع
فاصله بین دو محور : 2650 میلیمتر
کمپانی سایپا اعلام کرده که شتاب صفر تا صد سایپا شاهین، در یازده ثانیه است. اولین نکته منفی در حین رانندگی که توی ذوق خریدار میزند این است که صدای بسیار زیادی به داخل کابین وارد میشه. اما نکته مثبت در خصوص سایپا شاهین در حین رانندگی این است که سیستم تعلیق این خودرو، نسبت به محصولات ایرانی به نسبت تیبا، پراید و برخی از چینیها، مقداری نرمتر است و ضربه های کف جاده رو خیلی خوب میگیره. همچنین این خودرو دید به اطراف، دید به جلو و دید به عقب خوبی دارد. یکی دیگر از نکته های خوب خودرو شاهین این است که به دلیل عایق بندی خوب کابین، صدای محیط نمیشنویم. مصرف سوخت سایپا شاهین چیزی که به دست آمده به دست مالک، کیلومتر 6000 روی ماشین هست، حدود 8 تا 9 لیتر در شهر و توی جاده هم حدود 7 تا 8 لیتر هست که نسبتا معمولی است و نه خیلی خوب است و نه خیلی بد برای ماشینی که توربو هست. یه حاشیه ای در مورد این ماشین که خیلی اوایل ورود به بازار سر و صدا کرد، قضیه آتش گرفتنش بود، یه سریا میگفتند بحث سوخت یه سریا میگفتند بحث سیستم برق این خودرو است که ظاهرا اصلاح شد و بر طرف شده اما همچنان بحث خاموشی، بحث خطاهای عجیب و غریب، حتی همین ماشین که در حال بررسی هستیم، حتی همون موقع که رسید دست من، چراغ چکش روشن شد، این قضیا زیاد داره حالا ماشینی که از سال 97 گفتند میاد و بعد 3 سال وارد بازار شد، باید تست میشد باید خیلی از این بیشتر و بهتر بهش میرسیدند که این قضیه حاشیه نداشته باشه برای خودشون بده حداقل، برای خود کمپانی بد است. توربو از دور موتور حدود 2700 تا 2800 وارد مدار میشه و شما یهو قدرت رو حس میکنید ولی صدا واقعا زیاده. یعنی صدای موتور به شدت وارد کابین میشه و راه چارهاش هم اینه که صدای آهنگ را بلند کنید و صدای موتور نشنوید. یک نکته مثبتی که من در سایپا شاهین دیدم و خوشم اومد، برخلاف خیلی از محصولات دیگر، اینکه کولر خوبی داره، یعنی کولر روی درجه یک است و این کولر هفت تا هشت درجه داره اما روی درجه اولش اونقدر سرده که من دستام دیگه بی حس میشه و ای کاش حداقل یک درجه کمتر هم قرار داشت و خوشبختانه، کولر خیلی خوبی داره. ماشین شاهین تا الان تنها نسخه دندهای ساخته شده و احتمال زیاد در آینده نسخه اتوماتیک این ماشین هم عرضه بشه. با سرعت 70 کیلومتر بر ساعت، دنده 5، دور موتور در 2000 و وقتی که گاز میدم، فعلا موتور بیجان است زیرا توربو هنوز وارد مدار نشده ولی در دنده 4 ماشین جان خوبی داره و قشنگ گشتاور در دسترسه و ماشین به 100 کیلومتر بر ساعت راحت میرسد، ولی سایپا شاهین باز هم از محصولات قبلی سایپا بهتره اما نسبت به دیگر ماشینهای در بازه 400 میلیون تومانی، ماشینهای صفر کیلومتر ایرانی و یا دسته دوم خارجی، یه سری ایرادات داره، یه سری کم و کاستیها داره که شاید برای بعضیها که رسیدگی به سرویسهاش و تعویض قطعاتش راحتتر باشه، ارزش خرید نداشته باشه، اما برای بعضیها که ماشین بدون دردسر و گارانتیدار میگیره و قید خیلی از موارد لازم را میزنه، ارزش خرید داشته باشه. در یک سربالایی نسبی و توربو در مدار است، صدای موتور خیلی وارد کابین میشود، دنده 3 حدود 116 کیلومتر میره. صفر تا صد شاهین پرحاشیه ولی خوش خش و خال با موتور 8 سوپاپ 4 سیلندر خطی با توربو شارژ، در یک مکان با ارتفاع از سطح دریا حدود 1570 متر، گیربکس 5 سرعته دستی و کولر ماشین هم خاموش، 13.38 ثانیه طول میکشد، نسبت به 207 دندهای، شتاب صفر تا صد بهتری داره. کاش روی عایقبندی موتور سایپا شاهین بهتر کار میکردند تا حداقل یک کم حس بهتری به رانندگی خریدار میداد. ترمزهای سایپا شاهین، 4 چرخ دیسکی هستند و عملکرد ترمزها که چندجا تست کردم، به نسبت قابل قبول هستند، خیلی خفن نیست ولی ناامید کننده هم نیست که بگیم ایمنی کمی داشته باشه. در پیچهای لواسان قرار است این ماشین را تست کنیم، یک نکته بدی که در سایپا شاهین زیاد دیده میشه و خیلی عجیب و غریب بود، وقتی در دنده 1، سر بالایی باشد، ماشین بی جان است و عملا مرده است و باید گاز زیاد بدین تا توربو هم وارد مدار بشه تا این مشکل رفع بشه و این قضیه به دلیل عدم هماهنگی میان گیربکس، موتور و سیستم کلاج است. در پیجهای جاده لواسان، ماشین نسبتا داره خوب دور میگیره در دور موتور بالا با لاستیک فابریک ایرانی، در سرعت 70 کیلومتر بر سرعت، خوب عمل میکند، یک مقدار ماشین به سمتی که پیچ هست، کَلِه میکند، اما ماشین دَر نمیره. با اینکه خیلی سیستم ایمنی و سیستم ترمز گیری خاصی از کنترل های الکرتیکی نداره، اما خودرو سایپا شاهین سر پیچ های خوبی دارد. در قسمت سرازیری های جاده لواسان، با اینکه کنترل ماشین سخت تر است و هندلینگ از دست راننده در می رود، به دلیل پلتفرم این ماشین، یک مقدار حس ناامنی به راننده و سرنشین ارسال میکند، اما این قضیه زیاد ملموس نیست و سر پیچ ها، سایپا شاهین بازدهی خوبی دارد. جمع بندی: با بودجه 400 میلیون نسخه صفر کیلومتر این ماشین که تحت پرچم سایپا ارائه میشه و گارانتی داره که کلی باگ مونتاژی و ساختاری داره، مثلا مالک اولین روزی که این ماشین را تحویل گرفته، باک بنزین نشتی داشته، برای بعضیها ارزش خرید دارد و برای بعضیها ارزش خرید نداشته باشه. اما به طور کلی این خودرو چهره و طراحی خوبی داره از نگاه امکانات نسبتا خوب است. یکی از رقبای این ماشین که به تازگی وارد بازار شده، ماشین تارا است. از دیگر رقبای این ماشین از نگاه مردم، Jac j4، دنا پلاس، ام وی ام x22 دنده ای است.
- چهارچرخ دیسکی، مجهز به EBD، ABS، BAS، GSI، ESC
- کیسه هوا راننده و سرنشین جلو – کیسه هوای پرده ای – مجموعاً 6 کیسه هوا
- سیستم صوتی مجهز به نمایشگر هفت اینچی – صفحه نمایش 10 اینچی آندروید در مدل لوکس و سوپرلوکس
- سیستم استارت و ورود بدون کلید
- دکمه های کنترلی روی فرمان
- تهویه مطبوع اتوماتیک
- سانروف
- سیستم روشنایی در روز
- سنسور و دوربین دنده عقب
- کروز کنترل
- سیستم کنترل فشار باد لاستیک
- فرمان برقی
- استارت دکمه ای
متین موسوی: بنظر من ال 90 گزینه بهتریه حالا با اینکه هیچی نداره ولی ماشین خوبیه
S-2: هر کسی این ماشینو میخره و تو خیابونا میرونه، پز حماقت و کلاه بزرگی که سایپا گذاشته سرش و کرده تو پاچش رو میده. من گرفته بودم، آشناها مسخره کردن، فروختم. واقعا مایه ننگه این ماشین، یه کلاه بزرگ دیگه که سایپا سر مردم میذاره، یه مزدا 3 ژاپنی حتی دسته چندم، با این پول خیلی شرف داره به این زباله.
Farzin Fatemi: برای سقف سرنشینان عقب چراغ نداشتن؟ پرایدشون هم جا لیوانی داره
Parsa vakilian اگه دستگیرش مثل کوئیک باشه راحت میشکنه از داخل و قطعه اش هم خیلی سخت گیر میاد.
Reza Abdi: به نظرم ام وی ام 315 پلاس ارزش خرید بیشتری داره همینطور قیمت قطعات و فراوانی لوازم یدکی بسیار خودرویی مقرون به صرفه. بدترین خودرو از لحاظ هزینه نگهداری و صد البته قیافه قدیمی، رنو ساندرو و تندر 90 می باشد.
Ali jahangiri با 400 تومن میشه سوناتا NF 2007 خرید که نیازی به توضیح نداره و چقدر برتر هست نسبت به سایپا شاهین
محمد صالح: وقتی گاز میدی صدای RD میده.
کاظم براتی: اولویت های من با بودجه حدود 400 تومن: 1- ساندو استپ وی دنده دستی صفر کیلومتر 2- دنا پلاس دنده دستی صفر کیلومتر 3- دنا دنده اتوماتیک 4- بریلیانس h330 دنده دستی صفر کیلومتر خودرو شاهین رو با این قیمت، به هیچ عنوان برای خرید در نظر نمی گیرم
حمیدرضا نیکفرد: اگر پراید جدید میخواید، شاهین آشغال بخرید
جواد عباسی: موتور پراید خوابشم نمیدید که یه روز با توربو و با کلید استارتر روشن بشه
. حسین صالحی: همین که سایپا ماشینش رو برای تست تصادف فرستاده و فیلمهاشو پخش کرده خودش نشونه پیشرفته. همین که دومین ماشین تولید شده رو برای تست و بررسی تحویل شما دادن خودش نشونه تغییره
دانیال دارک: صدای رو مخ موتور، قدرت ضعیف و داعون موتور 8 سوپاپ منسوخ شده. کیفیت افتضاح داخل، فرمون افتضاح و زشت تیبایی. نداشتن کنسول و فضای خیلی کم ترمز دستی.
Shahin KHM صدای تراکتور میده موتور، متریال اتاقش هم در حد پلاستیک بازیافتیه.
Ali Falcon: خب ما اینجا با موتور 8 سوپاپ طرف هستیم. نقطه ضعفی که موتور 8 سوپاپ داره اینه که از دور 4500 به بالا نفس کم میاره. البته شاید بخاطر توربو شدن این مورد دیده نشده.
حسام حقی: بدی این ماشین اینکه چون توربو شارژر هست باید بنزین سوپر بزنیم بهش و خرج بنزینش خیلی بالا میره.
مهیار بهنام: 30 سال پیش کیا یه موتور به اینا داد سایپا چلونده این موتورو. آخه موتوری که کاربراتوری بود رو 8 سوپاپ داره اومدین توربو شارژ کردن. آخه اینقدر سخت ساختن یک موتور 16 سوپاپ؟ بابا الان یک شرکت چینی اومد برای ماشین کنترلی موتور 4 سیلندر ساخت
Artist 81 جلوش بیوک آمریکاست. عقبش سراتو. بغلش بریلیانس. موتورش تیبا کره ای. جلو داشبوردشم فولکس واگن و گیربکسشم که.... ولی ماشین ایرانیه!
محمد: کیا ریو با موتور 16 سوپاپ طراحی سال 2000، شتاب صفر تا صد 12.6 داره و موتور توربوی 1500 شتاب 13 و خرده ای ثانیه. پس وجود یه سرسیلندر 16 سوپاپ به نظرم هم راندمان خوبی داشت و قعا استهلاک کمتری نسبت به موتور توربوی 8 سوپاپ داره.